Butt And Core Workout


Idag var det dags för passens pass, Core & Butt på Träningspuls. Många av oss vill träna just rumpa men ibland är det svårt att få till den rätta övningar för att aktivera mage och rumpa på rätt sätt. Att göra squats är riktigt bra för rumpan men det är en övning som blir tråkig att utföra på varje träningspass. Dessutom så tränas även benmusklerna när vi gör squats vilket inte alla heller vill träna, speciellt om vi lägger på vikter på övningen. Att bara komma åt och träna rumpan kräver sina specialövningar. När vi tränar rumpan mer isolerat med flera olika övningar så blir det en mer effektiv träning och resultat blir faktiskt bättre än att bara träna vanliga squats. Många är heller inte bekväma med att träna glute bridge  mitt på gymgolvet. Att slå ihop rumpträning med core-träning är en riktigt bra kombination för även magmusklerna behöver få sin beskärda del av veckans träningstid. Det är även svårt att själv riktigt peppa sig för att träna just mage, eller så tycker man att det är svårt att ens komma på nya magövningar och att framförallt utföra dem på rätt sätt. Så det är ju verkligen bra att lägga ihop mage och rumpa till ett pass!

IMG_08061

Träningspuls ligger vid World Trade Center och nära till hands för oss som jobbar kring Sergels torg. Gymmet är mysigt och välkomnande och perfekt för lunchträningen. Idag hade Laila hand om träningspasset, en mycket sprudlande och stark instruktör. Jag tränar vanligtvis Parkour och gymnastik och det brukar alltid bli en och annan magövning på mina pass så jag kände att detta ska jag nog klara av på ett enkelt sätt. Passet började med lite snabba uppvärmningsövningar för att vi ska komma igång och få upp pulsen. Direkt efter så började vi med utfall och det är klart när utfallen börjar komma upp i antal över 20 så blev det tufft. Och tufft blev det. Upplägget blev varierat med core och rump-övningar som byttes om vartannat. Jag fick stundtals göra snällare varianter av övningarna när vi kom upp i antal repetitioner, för det var riktigt tufft stundtals.

Att träna rumpa och mage i lite över 40 minuter fungerade riktigt bra. Tiden flög iväg i ungefär samma takt som mjölksyran samlades i magmusklerna. Efter passet var mina mag- och rumpmuskler helt klart nöjda med träningen. Core-träning behöver vi alla träna för just den muskulaturen är så involverad i all annan träning och framförallt i vår vardag från att gå med god hållning till att sitta upprätt på kontoret. Så se till att gå på ett Core & Butt-pass varannan vecka.

Träna på!
Daniel på FitnessCollection

Related Posts

Leave Your Comment